top of page

סלפ"י- סטודנטים למען פעילות יזומה

מלגאים מסייעים לצעירים ללא תעודת בגרות ושידם אינה משגת להשלים בגרויות בכוחות עצמם, בהכוונה ובתמיכה להשלמת תעודת בגרות, להשתלבות בלימודים אקדמיים וביציאה לחיים עצמאיים ומשגשגים.


הרשות בה פועלת התוכנית רחובות


תקציר התוכנית

מלגאים מסייעים לצעירים ללא תעודת בגרות ושידם אינה משגת להשלים בגרויות בכוחות עצמם, בהכוונה ובתמיכה להשלמת תעודת בגרות, להשתלבות בלימודים אקדמיים וביציאה לחיים עצמאיים ומשגשגים.

הצעירים נמצאים בקבוצות למידה הטרוגניות של תוכניות לימודים: השלמת 12 שנות לימוד: תג"ת (תעודת גמר תיכונית) או השלמה לבגרויות. המלגאים מלווים את הצעירים פעמיים בשבוע במסע הלמידה, באמצעות מנטורינג, המלגאים שמים לב שהצעירים הבינו את החומר הלימודי, שהשלימו את כל המשימות, מחזקים טכניקות ואסטרטגיות למידה. וגם עובדים על קשיים רגשיים. למעשה נוצרים שלושה  מעגלי חיבור: לימודי, רגשי וחברי בין המנטור לצעיר/ה.

לפני תחילת העבודה המשותפת, הסטודנטים שמשמשים כמנטורים עוברים הכשרה קפדנית לתפקיד. מוסבר להם מי הם הצעירים במצבי סיכון, מה הקשיים שהם חווים, כיצד יש לגשת אליהם ונותנים להם להבין שהאחריות לציונים היא של התלמיד ולא של המנטור, ושצריך לדעת מתי לתמוך בהם. במהלך כל התוכנית הסטודנטים־מנטורים מקבלים ליווי צמוד על ידי מנהלת התכנית ומענה לכל צורך שמתעורר.


מטרות התוכנית

  • ליווי צעירים ללא תעודת בגרות להשלמת השכלה

  •  תמיכה רגשית וחיזוק תחושת מסוגלות ובטחון בקרב הצעירים

קהל היעד

צעירים ללא תעודת בגרות, שלא עשו שירות צבאי

ומבקשים להשלים תעודת בגרות בלימודי ערב(על מנת שיוכלו לעבוד בשעות היום).


שותפים עיקריים ליישום התוכנית

  •  מפעל הפיס, המעניק את מלגות הלימוד לסטודנטים,

  •  “בגרות ערב דה שליט בע"מ" ברחובות, שבו מתקיימים הלימודים לבגרות

  •   משרד הרווחה, התומך בלומדים

  •  המרכז האקדמי פרס, שמקצה כ־15 סטודנטים המסייעים לצעירים לאורך כל התקופה.

  •  מרכז צעירים "פלטפורמה", מנהל את התכנית


תקציב שנתי נדרש

17,000 ₪

לא כולל תקציב המלגות

מרכיבי התקציב העיקריים

מרבית התקציב מוקדש להכשרת המלגאים


צעדים/שלבים עיקריים ליישום התוכנית

  • יוני יולי - גיוס סטודנטים לפרויקט: פרסום "מחפשים סטודנטים-  10,000 ש"ח תמורת 100 שעות" בעיתונות המקומית, בפייסבוק, בקבוצות ווטאסאפ, מפה לאוזן וגם למכללות באזור שהעבירו בתפוצת מייל פנימית.

  • ​​אוגוסט- מיונים לבחירת המלגאים המתאימים

  • ​ספטמבר- הכשרה מרוכזת (על נוער במצבי סיכון, צעדים לבניית אמון, כלים בתקשורת בין- אישית, אסטרטגיות למידה)

  • ​אוקטובר- שיבוצים

תהליכי ניהול והפעלת המלגאים

המלגאים נתנו כ 50 שעות בפרויקט

מיון- איתור הסטודנטים היותר "עמידים" מסך הסטודנטים המילגאים של המרכז. חשובה מודעות חברתית גבוהה. הסטודנטים הגיעו מכל קשת המקצועות. חשוב מאוד שהפרויקטורית תהיה בכל שלבי המיון ותכיר את המתנדבים היטב.

הכשרה- הכשרת זום על פוסט טראומה והכנה לתהליך. ניתן בהחלט להזמין משתתפים ב"מראות" להעביר את ההכשרה למלגאים ברשויות אחרות- ניתן ליצור קשר עם הדס.

ליווי- במפגשים הראשונים הפרויקטוריות היו מלוות את הפגישות.

קשר אישי- הפרויקטרית וכן רכזת מעורבות חברתית במרכז הצעירים נמצאות בקשר אישי רציף עם המלגאים.

סיום התכנית- נערך ערב חגיגי הכולל השקה של התערוכה, הוצג הקטלוג של העבודות, והמשתתפים הלומי הקרב חילקו לסטודנטים את המעטפות עם המלגות.


מפתחות להצלחה ביישום התוכנית

פורום הנשים, תושבות העיר, תורמות משמעותית לביסוס ומיצוב התכנית. הן הלכו לפגישה עם ראש העיר והמנכל והסבירו מדוע יש בתכנית צורך ומדוע עליהם להקצות כח אדם ומלגות עבור תכנית זו. 

​​התפתחות הדרגתית של התכנית- כדאי להתחיל ממספר נמוך ומציאותי של מלגות, כגון-20 מלגות ולאט ובטוח ללכת ולהרחיב את התכנית. 

 מיפוי ולמידה של הקיים בשטח- יש להכיר את כל תכניות התמיכה בתחומי העיר- על מנת לבחון מגוון אופציות של מלגות ועל מנת לבחון מגוון אפשרויות של תמיכה וליווי בסטודנטיות.

​​על הליווי להיות מאוד רגיש- הנשים צריכות מישהו שיקשיב, יכיל אותן, היות ובגילן הן מתמודדות עם מורכבויות אחרות, כסטודנטיות.  

​​מאגר מתנדבים לתמיכה בסטודנטיות- לתמיכה וליווי בלימודים במיוחד באנגלית, וכן לתמיכה וליווי רגשי וחיזוק תחושת המסוגלות.


חסמים/אתגרים ביישום התוכנית

אתגר כלכלי- התכנית, בהיקפה הנוכחי, דורשת סכום לא קטן ותלויה רבות בנכונותו של ראש העיר להקצות משאבים נדרשים.

​​חסמים בפני נשים להשתלבות בתכנית- יש נשים רבות שהיו רוצות להשתלב בלימודים אקדמיים, אבל בפניהן מחסום של לגיטימציה מסביבתן הקרובה. על רכזת התכנית לגלות לכך רגישות.

​​כמות השעות הנדרשת מהסטודנטיות למעורבות חברתית-  חלק מהסטודנטיות לא מנסות להתקבל לתכנית, בגלל דרישה זו. בכך, הן מונעות מעצמן את האפשרות היחידה לנגישות כלכלית או משפחתית להשכלה גבוהה. פריסת שעות ההתנדבות וגמישות בשעות תאפשר שילובן של נשים נוספות בתכנית: "אי אפשר להשוות סטודנטית צעירה בת 20-22 שחיה עם ההורים לעומת הנשים שלנו שהן עובדות במשרה מלאה 8-17, ויש להן ילדים. והן צריכות ללמוד פעמיים בשבוע ואז צריכות לצאת לעוד יום התנדבות זה משאיר להן יומיים עם הילדים? וחלקן הן חד הוריות. ואני ממש חושבת שצריך לחשוב על התאמות של שעות הפעילות למצב האישי"​​


פרטי איש קשר להעמקה ולמידה נוספת

נירית- אחראית על התכנית, על המלגות ועל הקשר עם הסטודנטיות 050-7226770




bottom of page