top of page

הארון הקהילתי

הארון הקהילתי הינו ארון בגדים שממוקם ברחוב ומאפשר איסוף ביגוד ומוצרים נלווים באופן מכובד ודיסקרטי. ללא עלות, הזדהות או בירוקרטיה, פתוח 7\24. המלגאים מתחזקים את הארון: מגיעים יום יום אל הארון, מקפלים ומסדרים ומבטיחים את נגישותו לקהל שזקוק לו.


הרשות בה פועלת התוכנית אור יהודה


תקציר התוכנית

הארון הקהילתי הינו ארון בגדים שממוקם ברחוב ומאפשר איסוף ביגוד ומוצרים נלווים באופן מכובד ודיסקרטי. ללא עלות, הזדהות או בירוקרטיה ו7\24.

הארון הקהילתי נוסד במטרה לסייע לכל מי שזקוק לבגדי יד שנייה ומוצרים נלווים לאסוף אותם בצורה מכובדת ודיסקרטית. המיזם נוצר לאחר זיהוי צורך ממשי בעקבות מצוקת המלבוש ומציע פתרון חדש, מהיר ויעיל יותר למסירה ואיסוף.

מיקום הארון, מתחת לכיפת השמיים, ללא גדרות או שומר כניסה, ללא עין בוחנת או שופטת, מקל על כל התהליך, עוזר להתגבר על מחסום הבושה ומונע איסוף ונבירה בין פחי האשפה ומדרכות הרחוב.

כמו כן, הארון תורם גם כן בהיבט האקולוגי ומאריך את אורח חיי פריט הלבוש ומעביר אותו להמשך שימוש. לצד זה, עצם נוכחות המיזם ברחוב, מעלה את המודעות לנושא, מעורר אכפתיות וערבות הדדית בין אחד לשני.

תחזוקת המיזם כוללת מלגאים אשר מגיעים מדי יום לקפל את הבגדים על מנת לשמור על הסדר הטוב.


מטרות התוכנית

הקמת ארון בגדים ברחוב שיאפשר איסוף חופשי וראוי עבור כל אחד ואחת תוך שמירה על צנעת הפרט ע"י איסוף אנונימי ודיסקרטי.


קהל היעד

אוכלוסיית העיר שזקוקה לבגדי יד שנייה ומוצרים נלווים


מספר מלגאים מעורבים

  • מלגאי אחד לכל יום פעילות בארון, בהתאם למספר הארונות שיוצבו בעיר

  • מלגאי "מוביל הארון הקהילתי".

  • על הדמות לנהל את כלל הפעילים השומרים על סדר הארון.

  • ניהול לו"ז שבועי של מלגאי אחד ביום, כולל החלפות במידות הצורך.

  • סינון שבועי של בגדים שאינם ראויים לשימוש חוזר והעברתם למכולות מחזור.

  • מעקב על בלאי המתחם ותיקון במידת הצורך.

רקע וידע ייחודיים של המלגאים המעורבים

  • על המלגאים להיות בעלי סבלנות וללמוד לקבל בהבנה חוסר סדר כשהם מגיעים (לשם כך ישנה תחזוקה יומית) ובנוסף במידה ומגיעים אנשים בזמן שהם מסדרים – לא תמיד נשמר הסדר ויש לקבל זאת בהבנה.

  • פעילות המלגאים במיזם זה פועלת באופן יחידני ואינה קבוצתית. לרוב אינם פוגשים זה את זו ולכן הפעילות מתאימה בעיקר למי שמחפש "עבודה" עצמאית ופרטית וכן בשעות הנוחות עבורו.

תקציב שנתי נדרש

  • ארון בגדים: את הארון ניתן להשיג בתרומה ובכך לצמצם עלויות אך העלות הממוצעת של רכישת ארונות – 1,500 ₪ (מידות מפורטות קיימות בחוברת הדרכה המלאה). *כמו כן – יש אפשרות לבנות ארון ייחודי מעץ מלא אך העלויות גבוהות ומגיעות לסך של 11,000-14,000 ₪.

  • מכולה:ארגז עץ המשמש כמקור אפסון נוסף לצד הארון המסייע לשמירת הסדר – לרוב ניתן לאסוף יד 2. טווח עלויות – 1,000 ₪.

  • גגון: לשמירה על הארון בימי חורף יש לבנות גגון (מידות מפורטות קיימות בחוברת הדרכה המלאה) – טווח עלויות – 4,000 ₪.

  • מדבקות: על מנת לשמור על שפה אחידה למיזם ולהפוך אותו ל"הארון הקהילתי" שיהיה מזמין ויפה יש להדביק מדבקות ייעודיות (עיצוב מותאם לכל עיר מתבצע על ידי מקים המיזם ללא עלות ומפורט בחוברת ההדרכה – המדבקות בלבד בעלות ממוצעת של כ500 ₪)

  • מוצרים נלווים וציוד שוטף (לא חובה):מתלה שקיות (30 ₪), שקיות זבל גדולות (לסינון השבועי – 30 ₪ בחודש), ספריי ריח לביגוד (30 ₪ בחודש) ועוד מוצרים נלווים נוספים במידת הצורך כמו הדפסים למתחם, תיקונים ועוד.

צעדים/שלבים עיקריים ליישום התוכנית

*על מנת להוציא לפועל את המיזם בצורה הטובה ביותר יש לבצע את כל 5 המרכיבים.

תהליך קידום המיזם מחולק ל5 חלקים מרכזיים:

  1. ביורוקרטיה

  2. מיקום הארון

  3. לוגיסטיקה

  4. תכנית תחזוקה

  5. פרסום והפצה

​​

*אין בהכרח אומר שיש להתחיל בסדר הכרונולוגי הזה, ההמלצה להגיע לחלק של האישורים והביורוקרטיה לאחר שאנחנו יודעים את רוב התשובות לחלקים הנוספים.

​*כמו כן חשוב גם לקחת בחשבון שישנם יישובים שונים ושכונות שונות בהן המיזם מקבל אופי אחר ויש להפעיל שיקול דעת אישי בהתאמה.

​*הצלחת המיזם לאורך הזמן כרוכה במימוש כל החלקים המפורטים. כל מרכיב ושלב יוצר את שלמותו של המיזם ומגדיל את סיכוי הצלחתו לטווח הארוך.

 

פירוט המרכיבים:

  • ביורוקרטיה – כולל בעיקר השגת אישורים רלוונטים להקמת ארון במתחם הציבורי. לצד זה תמיכה ושיתוף פעולה עם גופי העירייה הרלוונטים לטובת סיוע לוגיסטי, הפצה עירונית ועוד.

  •  מיקום הארון – איתור המיקום האידיאלי להצבת הארון הקהילתי לפי 3 עקרונות המשרתים את חזון המיזם – נגישות, צנוע\נסתר וחברתי. (בנוסף גם עיקרון בונוס וזהו מיקום גאוגרפי נכון בעיר בהתאם לשיקולים פנימיים).

  •  לוגיסטיקה – השגת כלל המרכיבים הלוגיסטיים הכוללים ארון בגדים, מכולה מדבקות וגגון. ניתן לבצע זאת באמצעות תקציב עירייה או גיוס כספים או תרומות.

  • לצד המרכיבים הלוגיסטיים ישנם גם מרכיבים לוגיסטיים אחרים כמו "המדף המתחלף" – גימיק בארון אשר מקצה מדף אחד בארון שמציע פריטים מתחלפים כמו צעצועים, משחקי קופסא תיקים, ציוד ביה"ס ועוד.

  •  תחזוקה שוטפת – בניית תכנית תחזוקה באמצעות פעילים שמגיעים לסדר ולקפל את הבגדים בארון. ניתן לבצע זאת באמצעות מלגאים וכן גופים נוספים במידת הצורך.

  •  הפצה ופרסום – על מנת שכלל תושבי העיר יכירו בפתרון החדש בעיר יש לבצע הפצה בדרכי המדיה השונות ובכלים אחרים. ניתן להיעזר בגופי העירייה וקבוצות פייסבוק עירוניות.


תהליכי ניהול והפעלת המלגאים

המלגאים נבחרים על ידי רכז מעורבות חברתית בהתאם לרצונות המלגאים ומכסת שעות אופציונלית. לאחר מכן מתבצעת שיחת היכרות טלפונית אשר מפרטת את מהות המיזם ואופי פעילות המיזם.


​בשיחה מגדירים יום או מספר ימים קבועים בשבוע אך כן יש גמישות בשעות הנוחות להגעה במהלך היום. לאחר מכן מתאמים הגעה משותפת ליום הראשון לביצוע הדרכה פרונטלית במתחם הארון הקהילתי.

הכשרת מלגאים: יש לבצע הדרכה במתחם על ידי מוביל המיזם או דמות אחראית במיזם, אשר מכירה את אופי פעילות הארון הקהילתי:

  • הסבר ופירוט על חלוקת המתחם – מיקומי בגדי בנים בנות, חלוקת המדפים בארון לפי מידות וקטגוריות לטובת שמירת הסדר.

  • חיבור המלגאי למתחם – הסבר על החזון ומטרת המיזם.

 

לאחר מכן – ישנו דיווח ביום הפעילות הכוללת שליחת תמונה לפני ואחרי ומשך הזמן שלקח.מתבצעת החתמה של המלגאים על ידי מוביל המיזם, בפרקי זמן קצובים.


מפתחות להצלחה ביישום התוכנית

ביצוע מלא ומקיף של 5 המרכיבים להקמת המיזם.

​​

סבלנות ואמונה – הזמן עושה את שלו, לקהילה לעתים לוקח זמן להכיר את המיזם ואת אופי הפעילות שלו, עם הזמן יותר ויותר שומרים על הסדר.

כמו כן, ההתחלה מביאה איתה התלהבות ראשונית והמונית מצד תורמים רבים ומנגד עוד לא מספיק יש מידע על ההתנהלות ועלול להיווצר עומס ראשוני. יש להיערך בהתאם מבחינת מלגאים ופעילים אחרים וכן מקום אפסון להתחלה במידת הצורך, אך בעיקר המון סבלנות.

ביצוע היכרות מעמיקה עם היישוב, תושבים, שכונות וגורמים עירוניים וכן פעילויות דומות אשר מתקיימות בעיר – יצירת תיאום ציפיות ושת"פ במידת הצורך.


חסמים/אתגרים ביישום התוכנית

  • חורף – מאחר והארון הקהילתי ממוקם ברחוב מתחת לכיפת השמיים הוא חשוף לכל תנאי הטבע והמשפיע ביותר הינו הימים הגשומים בחורף. על הגגון להיות במידות הנכונות וכן הגנה מקיפה מצידי הארון (בדומה לאוטובוס). האתגר המרכזי לאחר הצבת הגגון הוא במידה וישנו חוסר סדר והבגדים מחוץ למתחם אז הם עלולים להיפגע.

​​

  • אי סדר – לא כל דקה במהלך ה24 שעות ביממה המתחם מסודר כמוזיאון. לא ניתן לבצע זאת בשל שאר היתרונות שלו שביניהם היותו פתוח 24\7 ללא ביורוקרטיה ועוד. ניתן לצמצם זאת ככל הניתן באמצעות תחזוקה מדי יום. ניתן לעודד את תושבי העיר באמצעות שילוט במתחם ובדרכי מדיה אחרים לקחת חלק ולשמור על הסדר.

​​

  • איתור המיקום הרלוונטי – המיקום תחילה מהווה 50% מהצלחת המיזם. על המיקום לענות על העקרונות שנקבעו אשר מובילים למימוש מלא של החזון. בנוסף המיקום מאפשר תחלופה מהירה בזכות יתרונותיו של דיסקרטיות ואיסוף בכבוד.

פרטי איש קשר להעמקה ולמידה נוספת

עמית אוזן מקים המיזם, ניתן ליצור קשר לשיחות הדרכה, השלמות סיוע וליווי בכל הקשור להקמת הארון הקהילתי ותחזוקתו. 054-4850930

קישורים ולינקים:

כתבה בערוץ 12 בתכנית "ישראל עכשיו" של גלית גוטמן ויואב לימור (שודרה בתקופת הקורונה):

אתר המיזם: https://closet.org.il/


להדפסת התכנית, הורד/י אותה כקובץ PDF, כאן:

הארון הקהילתי - וורד
.docx
הורידו את DOCX • 2.77MB

bottom of page